Klasser Hösten 2017 (ingår i träningskorten)

Dynamisk Hatha Flow
För dig som vill ha en lite mer fysisk och dynamisk yoga inspirerad av yogaformerna vinyasa flow och ashtanga.  Vi gör den klassiska varianten av surya namaskar - solhälsningen - både med och utan intuitiva variationer, håller våra asanas - positioner - inte fullt så länge som i den klassiska hatha yogan. Vi utövar kontinuerligt vinyasas - sekvenser -  mellan våra asanas för att hålla värmen och flödet uppe. Vi praktiserar pranayama, andningstekniker, bandhas, kroppslås och kriyas/shatkarmas, utrensningstekniker - för att få kontroll över samt få igång flödet av prana - livsenergi - och för att rensa ut vårt system. Vi avslutar varje klass med en skön djupavslappning och/eller meditation.
Klassen innehåller ofta ett filosofiskt tema.

Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Instruktör: Jennie
Nivå: 4



Mjuk Hatha Flow
Ett uppiggande och energigivande pass med mjukt flöde. Vi använder oss av lugna sekvenser - vinyasas för att öppna upp och sträcka ut kroppen. Passet stärker oss på ett skonsamt och skönt sätt, vi får igång flödet och värmen genom rörelser.
Varje rörelse följer andetaget och övningarna blir meditativa, vilket hjälper dig att slappna av och stilla sinnet. Vi avslutar varje session med en skön djupavslappning!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Jennie
Nivå: 2

 


Klassisk Hatha Yoga
Vi gör yoga i klassisk stil. Vi värmer upp med några varv av solhälsningen, surya namaskar. Vi praktiserar andningstekniker, pranayama och utrensningstekniker, kriyas, för att få kontroll av och få igång prana, livsenergi, i kroppen och för att rensa ut. Vi håller olika positioner, asanas, som gör kroppen stark, smidig och balanserad. Vi ger tid för reflektion mellan våra asanas. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser.

Ibland använder vi oss av olika hjälpmedel såsom rep, block och kuddar.
Vi avslutar varje session med en skön djupavslappning och/eller meditation!
Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Instruktör: Johan
Nivå: 4

 


Mjuk Yoga & Avspänning
Vi använder oss ibland av alternativa uppvärmningsövningar till solhälsningen. Vi yogar mestadels liggande, sittande och halvstående på mattan. Här ligger fokus på att släppa på såväl mentala som fysiska spänningar. Vi fyller på med ny energi och gör oss av med stress, oro och negativa tankar. Vi släpper på fysiska spänningar i nacke, axlar och rygg och jobbar med att stärka mage och rygg. Passet är lugnt, mjukt och meditativt och till för att skapa harmoni i kropp och sinne. Vi varvar mjuka dynamiska rörelser med yininspirerad yoga där vi ligger eller sitter lite längre i vissa ställningar. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser. I passet förekommer ofta olika former av lugnande andningstekniker.
Passet kan speciellt lämpa sig för personer med hög stress och som vill lära sig att slappna av samt personer med viss begränsad rörelseförmåga, men även som ett komplement till en mer fysisk yoga. Vi avslutar med en lång och skön djupavslappning!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Jennie och Jamye
Nivå: 1

 

GrabbYoga
En fysiskt utmanande yoga för män i alla åldrar. Fokus ligger snarare på styrka och uthållighet istället för att slå knut på sig själv ;)
Rörelser pch ställningar utförs med en medveten andning och varje pass avslutas med en härlig avslappning.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Johan
Nivå: 2

 

Global Yoga
Global Yoga är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst, såsom Iyengar yoga, Ashtanga Yoga, Kundalini Yoga och Forrest Yoga, blandas i yogaklasser med precision och flöde. Läs mer här!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs


Instruktör: Carolina
Nivå: 2


Yoga Mix
En härlig kombination med olika yogastilar. Tre av studions lärare varvar med att undervisa detta flödande pass och det varierar mellan Dynamisk Flow, Global Yoga och Vinyasa.
Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Instruktör: Jennie, Carolina och Hannele
Nivå: 4


 

YinYoga & Meditation
I YinYoga stannar vi alltid en längre stund i positionerna. Vi arbetar med bl.a. bindväven, vilken är stel och långsam och behöver längre tid. Bindväven filtrerar och renar våra kroppar. Tillsammans med andetagen kommer denna yogaform att släppa på stagnationer och blockeringar. När allt är stilla och du upplever en känsla av enhet så har du uppnått Shunia "nollpunkten", där du kan få återhämtning och ge dig själv healing.
Tillsammans med kroppsställningar, den medvetna andningen, och meditation öppnar sig vägarna till inre visdom och kunskap. Du får möjlighet att utforska och lära känna dig själv.

Bakom övningarna ligger 3500 år gammal visdom. Yoga är alltid din egen resa och upplevelse, men efter passet brukar man vanligtvis känna effekterna i form av ett välbefinnande.Vi yogar för kroppens, sinnets, själens och andens harmoni och balans.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Hannele
Nivå: 1

 

Medicinsk Yoga - MediYoga
MediYoga är en specifik yogaform som ses som ett verktyg för självläkning. I denna lugna och mjuka form som passar alla, genomförs terapeutiska yogaövningar, andningsövningar och meditationer som skapar en grundläggande balans i kropp och själ, fysiskt, mentalt och emotionellt.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Lina
Nivå: 1


 

 

Vi har ett maxantal på ca 20 deltagare/pass. Vi vill därför innan terminsstart veta vilket/vilka av veckans pass som kommer vara det/de som ni huvudsakligen kommer att gå på. Självklart får man gärna byta eller ta igen ett missat pass i mån av plats.

Vår vision är att  på sikt utöka vår verksamhet till fler pass per vecka och då kunna erbjuda friheten att droppa in när som och kunna skifta pass efter önskemål.

Är du nybörjare rekommenderas passen på nybörjarnivå alt grundkursen.

Alla klasser är mellan 75 - 90 min och ges löpande under hela terminen.
Terminen varar mellan vecka 4 - 22, med uppehåll för lov- och helgdagar (se schema).
För dagar och tider, se Schema hösten -17 på pdf

Var medveten om att vi skiljer på löpande pass & kurser! För  kurser klicka här

YOGISKT SMÅTT & GOTT
Internationella yogadagen
(2017-06-15)     Läs mer
Yogaresa till Mallorca x 2!
(2017-03-16)     Läs mer
Mango
(2017-02-15)     Läs mer
JulYoga
(2016-12-13)     Läs mer
Julmys
(2016-11-24)     Läs mer
Se alla
  
Bliss & Balans YOGA etc | Örbyvägen 21 i Skene | 073- 805 96 08 | yoga@blissbalans.se