Klasser Hösten 2018 (ingår i terminskort och klippkort)

Dynamisk Hatha Flow 1
Baserad på Global Yoga som är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst, såsom Iyengar yoga, Ashtanga Yoga, Kundalini Yoga och Forrest Yoga, blandas i yogaklasser med precision och flöde.
Läs mer här!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Carolina
Nivå: 2

 

Dynamisk Hatha Flow 2
För dig som vill ha en lite mer fysisk och dynamisk yoga inspirerad av yogaformerna vinyasa flow och ashtanga.  Vi gör den klassiska varianten av surya namaskar - solhälsningen - både med och utan intuitiva variationer, håller våra asanas - positioner - inte fullt så länge som i den klassiska hatha yogan. Vi utövar kontinuerligt vinyasas - sekvenser -  mellan våra asanas för att hålla värmen och flödet uppe. Vi praktiserar pranayama, andningstekniker, bandhas, kroppslås och kriyas/shatkarmas, utrensningstekniker - för att få kontroll över samt få igång flödet av prana - livsenergi - och för att rensa ut vårt system. Det är inte ovanligt att vi bygger klassen mot en peakposition, kanske en armbalans :), eller att klassen har ett fysiskt, mentalt, emotionellt eller filosofiskt tema. Vi avslutar varje klass med en skön djupavslappning och/eller meditation.
Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Instruktör: Jennie
Nivå: 4


 

Mjuk Hatha Flow
Ett uppiggande och energigivande pass med mjukt flöde. Vi använder oss av lugna sekvenser - vinyasas för att öppna upp och sträcka ut kroppen. Passet stärker oss på ett skonsamt och skönt sätt, vi får igång flödet och värmen genom rörelser.
Varje rörelse följer andetaget och övningarna blir meditativa, vilket hjälper dig att slappna av och stilla sinnet. Vi avslutar varje session med en skön djupavslappning!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Jennie
Nivå: 2


 

Klassisk Hatha Yoga
Vi gör yoga i klassisk stil. Vi värmer upp med några varv av solhälsningen, surya namaskar. Vi praktiserar andningstekniker, pranayama och utrensningstekniker, kriyas, för att få kontroll av och få igång prana, livsenergi, i kroppen och för att rensa ut. Vi håller olika positioner, asanas, som gör kroppen stark, smidig och balanserad. Vi ger tid för reflektion mellan våra asanas. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser.

Ibland använder vi oss av olika hjälpmedel såsom rep, block och kuddar.
Vi avslutar varje session med en skön djupavslappning och/eller meditation!
Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Instruktör: Johan
Nivå: 4


 

Mjuk Yoga & Avspänning
Vi använder oss av alternativa uppvärmningsövningar till solhälsningen. Vi yogar mestadels liggande, sittande och halvstående på mattan.

Här ligger fokus på att släppa på såväl mentala som fysiska spänningar. Vi fyller på med ny energi och gör oss av med stress, oro och negativa tankar. Vi släpper på fysiska spänningar i nacke, axlar och rygg och jobbar med att stärka mage och rygg.

Passet är lugnt, mjukt och meditativt och till för att skapa harmoni i kropp och sinne. Vi varvar mjuka dynamiska rörelser med yininspirerad yoga där vi ligger eller sitter lite längre i vissa ställningar. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser. I passet förekommer ofta olika former av lugnande andningstekniker.
Klassen kan speciellt lämpa sig för personer med hög stress och som vill lära sig att slappna av samt personer med viss begränsad rörelseförmåga, men även som ett komplement till en mer fysisk yoga. Vi avslutar med en lång och skön djupavslappning!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Jennie, Johan och Jamye
Nivå: 1

 

GrabbYoga
En fysiskt utmanande yoga för män i alla åldrar. Fokus ligger snarare på styrka och uthållighet istället för att slå knut på sig själv ;)
Rörelser pch ställningar utförs med en medveten andning och varje pass avslutas med en härlig avslappning.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Johan
Nivå: 2

 

YinYoga
Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne.
Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer.

Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. (beskrivning Yogobe)
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Johan
Nivå: 1

 

YinYangYoga
Många lever idag i en hektisk vardag med högt tempo som medför högt ställda krav på det vi presterar - både på jobbet och hemma.  Andra har det för lugnt, kanske svårigheten att få till regelbundna aktiviteter. 

Faktum är att yin och yang inte klarar sig inte utan varandra. Kroppen behöver balans för att må bra, för att bibehålla en god hälsa. 

I den här klassen strävar vi efter att skapa just  balans mellan aktivitet och vila/återhämtning/reflektion, en möjlighet att bjuda in båda våra nervsystem - det sympatiska och parasympatiska. Vi arbetar med att stärka upp kroppens muskler, förbättra vår bålstyrka, rörlighet och flexibilitet. Men vi har också fokus på att stärka upp bindväven, ledband, leder, ligament, skelett och de inre organen.  

Vi jobbar för att få balans av energier, ett klart sinne och släppa på stress och spänningar. Vi möter oss själva så som vi är i både yinyoga och yangyoga. En klass där vi går från att vara i positionerna en längre tid - till att hitta ett flow för dagen.

Så välkomna att möta dig själv genom medveten närvaro i stillhet och i rörelse!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Carolina
Nivå: 2


Medicinsk Yoga - MediYoga
MediYoga är en specifik yogaform som ses som ett verktyg för självläkning. I denna lugna och mjuka form som passar alla, genomförs terapeutiska yogaövningar, andningsövningar och meditationer som skapar en grundläggande balans i kropp och själ, fysiskt, mentalt och emotionellt.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Instruktör: Lina
Nivå: 1

 

Vi har ett maxantal på ca 20 deltagare/pass. Vi vill därför innan terminsstart veta vilket/vilka av veckans pass som kommer vara det/de som ni huvudsakligen kommer att gå på. Självklart får man gärna byta eller ta igen ett missat pass i mån av plats.

Vår vision är att  på sikt utöka vår verksamhet till fler pass per vecka och då kunna erbjuda friheten att droppa in när som och kunna skifta pass efter önskemål.

Är du nybörjare rekommenderas passen på nybörjarnivå alt grundkursen.

Alla klasser är 90 min och ges löpande under hela terminen.v 39, 40 och 44.
För dagar och tider, se
Schema Hösten 2018 på pdf

Var medveten om att vi skiljer på löpande pass & kurser! För  kurser klicka här

YOGISKT SMÅTT & GOTT
COASTAL YOGA i Varberg
(2018-08-03)     Läs mer
Full Moon Breathwork 23 november
(2018-06-29)     Läs mer
Internationella Yogadagen 21 juni
(2018-06-19)     Läs mer
Mala Yoga Day
(2018-06-18)     Läs mer
Workhop i Nia med Malin 26 aug
(2018-05-17)     Läs mer
Se alla
  
Bliss & Balans YOGA etc | Örbyvägen 21 i Skene | 073- 805 96 08 | yoga@blissbalans.se